Opslag til EUopSTART - EDF - generelle vilkår og retningslinjer

Opslag til EUopSTART Den Europæiske Forsvarsfond 2026

1. EUopSTART - Den Europæiske Forsvarsfond - generelle vilkår


1.1. Formål med ordningen

EUopSTART har til formål at intensivere danske virksomheders og Godkendte Teknologiske Serviceinstitutters (GTS) deltagelse i europæisk forskning og innovation. EUopSTART yder derfor tilskud til danske virksomheders og GTS’ers forberedende arbejde med at udarbejde ansøgninger til Den Europæiske Forsvarsfond (EDF).

1.2. Ansøgningsfrister og procedurer

Der er fire ansøgningsfrister/cut-offs i løbet af 2026:

  • Fredag d. 27. februar, kl. 12.00 (åben)
  • Fredag d. 29. maj 2026, kl. 12.00
  • Fredag d. 28. august 2026, kl. 12.00
  • Onsdag d. 4. november 2026, kl. 12.00

Til disse ansøgningsfrister kan du udelukkende søge om midler fra EUopSTART-ordningen til EDF-opslag med ansøgningsfrist i 2026. Du kan først søge midler fra EUopSTART til at forberede en ansøgning til EDF, når arbejdsprogrammet er offentliggjort.

Efter hver cut-off vil Uddannelses- og Forskningsstyrelsen behandle de ansøgninger, der er indkommet siden det foregående cut-off. 

Styrelsen foretager en individuel, kvalitativ vurdering af alle ansøgninger, jf. bedømmelseskriterierne i punkt 2.2. Der ydes tilskud til de ansøgninger, som efter styrelsens vurdering bedst lever op til kriterierne. Øvrige ansøgninger henvises til at søge igen inden et efterfølgende cut-off. 

For at være tilskudsberettiget skal en ansøgning opfylde de krav, der er beskrevet nedenfor.

1.3. Hvem kan søge om tilskud?

EUopSTART støtter koordinatorer for og partnere i projektkonsortier, der forbereder en ansøgning til EDF. 

Virksomheder og GTS’er kan søge EUopSTART-tilskud. Det er ikke muligt at søge EUopSTART på andre organisationers vegne. 
Det er en forudsætning, at organisationen, som søger tilskud via EUopSTART-ordningen har hjemsted i Danmark. Det er organisationen og ikke den enkelte forsker eller medarbejder, der får tilskud fra EUopSTART.

Det er udelukkende medarbejdere hos potentielle tilskudsmodtagere, der kan fungere som kontaktperson og stå for indsendelsen af en ansøgning. Ansøgninger fremsendt af 3. part eller hvor 3. part er kontaktperson, vil ikke blive taget i betragtning.

1.4. Særlige vilkår for virksomheder

Private virksomheder får tilskud fra EUopSTART efter reglerne om ”de minimis-støtte” ('Kommissionens forordning (EU) nr. 2023/2831 af 13. december 2023 om anvendelse af artikel 107 og 108 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde på de minimis-støtte' - den generelle de minimis-forordning).

De minimis betyder, at den virksomhed, der søger tilskud, over en periode på tre år maksimalt må have modtaget 300.000 euro i de minimis-støtte. Vær opmærksom på, at der gælder særlige de minimis-forordninger for virksomheder inden for landbrugssektoren (*) samt fiskeri og akvakultursektoren (**). 

Virksomheden skal kunne dokumentere, at det nævnte maksimum ikke er overskredet på tidspunktet for ansøgningen. Det sker ved at underskrive en de minimis-erklæring. Du finder erklæringen både nedenfor og i den elektroniske ansøgningsblanket. Erklæringen skal underskrevet og vedhæftet ansøgningsskemaet. Det er virksomhedens ansvar, at informere Uddannelses- og Forskningsstyrelsen om eventuelle ændringer i erklæringen, fra ansøgningstidspunktet til tildelingstidspunktet.

I EDF-arbejdsprogrammerne er der specifikke opslag, der er målrettet SMV’er. Og konsortier kan opnå en funding-bonus, hvis der er en SMV med i samarbejdet.

Det er kun virksomheder, der opfylder EU’s betingelser for at være en SMV, der kan få EUopSTART-midler til at søge opslag, som er målrettet SMV’er.

Du finder SMV-definitionen på Europa-Kommissionens hjemmeside.

Det er en forudsætning, at ansøger:

  • ikke er under konkurs eller i betalingsstandsning
  • ikke har forfalden gæld til det offentlige (det inkluderer al gæld til en offentlig myndighed, hvor betalingsfristen er overskredet)
  • har gjort sig bekendt med EU’s krav til små og mellemstore virksomheder om SMV-validering, og at virksomheden er støtteberettiget i henhold hertil.

OBS! Virksomheder kan til hvert cut-off indsende maks. 1 ansøgning til EUopSTART.

1.5. Hvilke opslag er omfattet

Du kan søge om EUopSTART-tilskud til din ansøgning til alle opslag i arbejdsprogrammet for EDF.

Det er en forudsætning, at ansøgningen er rettet imod EDF-opslag, der udmønter konkurrenceudsatte midler og kræver deltagelse fra mindst 3 partnere fra 3 forskellige EU- lande (inkl. Norge). Ved ansøgning til EDF-opslag vedr. disruptive teknologier kræves dog minimum 2 partnere fra 2 forskellige EU-lande (inkl. Norge).

1.6. Tilskuddets størrelse 

Tilskuddets størrelse afhænger af den aktivitet, der søges om tilskud til.

  • Hvis du er koordinator for et konsortium og du koordinerer ansøgningen til EDF, kan du søge et tilskud på op til 150.000 kr. til den fulde ansøgning.
  • Hvis du er enkeltansøger, eller hvis du er partner i et konsortium, kan du søge et tilskud på op til 75.000 kr. til den fulde ansøgning.

Du kan ikke efterfølgende søge om tillægsbevillinger, og styrelsen giver ikke tilskud med tilbagevirkende kraft. Du kan derfor ikke søge om tilskud til aktiviteter, der har fundet sted, inden ansøgningen til EUopSTART blev indsendt.

1.7. Tilskudsperioden

Tilskudsperioden skal være af minimum 30 kalenderdages varighed. Den starter på datoen for indsendelse af ansøgning til EUopSTART og slutter senest den dato, der er deadline for at sende ansøgningen til EDF.

Udgifter, der falder uden for tilskudsperioden, vil ikke være dækket af EUopSTART-bevillingen.

Vær opmærksom på, at du skal indsende din ansøgning til EUopSTART senest 30 kalenderdage før din EU-frist.

1.8. Tilskudsberettigede udgifter

Du kan søge om tilskud til dækning af de tilskudsberettigede udgifter, der afholdes i tilskudsperioden, og som er relevante og nødvendige og direkte vedrører forberedelsen af ansøgningen.

For alle ansøgningstyper kan du få tilskud til:

  • Lønudgifter til den ansøgende organisations medarbejdere.
  • Relevante udgifter til rejser og ophold for den ansøgende organisations medarbejdere, samt udgifter til afholdelse af møder, seminarer og lignende.
  • Ekstern hjælp (konsulentbistand, der betales mod faktura).

Bemærk, at tilskuddet ikke kan anvendes til forsknings- og udviklingsaktiviteter.

Du kan få dækket op til 50% af dine udgifter. Maksimumbeløbet fremgår af punkt 1.6. Lønomkostningerne beregnes ud fra en fast timepris på 600 DKK/time. Der gives ikke tilskud til dækning af overhaed. Udgifterne opgøres uden moms.

Som en del af afrapporteringen, skal der fremsendes faktura for ekstern hjælp til ansøgningen. 

Egenfinansiering kan enten bestå af kontante midler eller af værdien af de medarbejdertimer (opgjort til 600 DKK/time), der indskydes i EUopSTART-projektet.

Der gælder følgende begrænsninger:

  • Der gives kun én EUopSTART-bevilling til forberedelse af den samme EDF-ansøgning.
  • Der kan kun søges om EUopSTART midler til forberedelse af samme EDF-ansøgning én gang. Der gives ikke tilskud til forbedring eller opdatering af en ansøgning, som tidligere har fået EUopSTART-tilskud.
  • Du kan ikke søge om tilskud til udgifter, som der også er givet tilskud til fra en anden offentlig pulje.

Uddannelses- og Forskningsstyrelsens ’Vilkår for bevillinger’ gælder for alle bevillingers udbetaling, anvendelse og administration.

Du kan altid finde den aktuelle udgave på: Vilkår for bevillinger — Uddannelses- og Forskningsministeriet

2. Ansøgning 

2.1. Generelle krav til ansøgningen

Det er et krav for, at en ansøgning kan opnå bevilling, at projektet er inden for skiven (scope) af det EDF-opslag, som ansøgningen vedrører.

Ansøger skal være tilskudsberettiget (jf. punkt 1.3.), og tilskudsperioden skal være af minimum 30 dages varighed (jf. punkt 1.7.). Der kan søges tilskud til EDF-opslag, der har ansøgningsfrist i 2026.

Ansøgninger skal afspejle de krav, som stilles til ansøgere om konsortiedannelse i EDF.

For opslag med krav om støtte fra Forsvarsministeriet/Forsvarsministeriets materiel- og Indkøbsstyrelse, skal ansøger vedhæfte dokumentation for opbakning til projektet til sin EUopSTART-ansøgning. Bilaget kan fx være et letter of intent/support.

Virksomheder skal vedhæfte underskrevet de minimis-erklæring (jf. punkt 1.4.).

Det er endvidere en forudsætning for udbetaling af tilskud, at der indsendes en ansøgning til det forsknings- eller udviklingsprogram under EDF, som EUopSTART-ansøgningen vedrører, og at der ikke foretages væsentlige ændringer i projektet i forhold til de oplysninger, som fremgår af EUopSTART-ansøgningen. EDF-ansøgningen skal opfylde formalia for at blive evalueret.

2.2. Behandlingen af ansøgning 

Styrelsen behandler din ansøgning på grundlag af alt rettidigt indsendt materiale. Eftersendt materiale vil som udgangspunkt ikke blive taget i betragtning. Projektet vurderes således udelukkende på grundlag af ansøgningen. Dog forbeholder styrelsen sig ret til at indhente yderligere dokumentation.

Ansøgninger, som ikke opfylder de generelle, formelle krav, vil ikke blive vurderet.

Støtteberettigede ansøgninger bliver vurderet på en skala fra 1-5 for hvert af de følgende bedømmelseskriterier:

  1. Formål og indhold 
    Faglig kvalitet og styrke i idé og planlagte forberedelsesaktiviteter. Ansøger beskriver klart og konkret idéen (formål og indhold) for forsknings- og innovationsprojektet. Beskrivelsen skal være forståelig for ikke-fagpersoner.
  2. Sammenhæng med EDF-opslag
    Projektets relevans for det valgte opslag og dets strategiske målsætninger, samt projektets forventede effekt. Ansøger gør på overbevisende måde rede for sammenhængen mellem projektidéen og det opslag, der søges tilskud til.
  3. Sammensætning af konsortium 
    Gennemførsel af projektet, valg og sammensætning af konsortium og dets parter. Ansøger gør rede for, at projektidéen og den ansøgende organisation/det skitserede konsortium tilsammen passer til det ønskede opslag og projekttype. 

Ansøgningerne vurderes ud fra ovenstående bedømmelseskriterier, på følgende skala: 

  1. Beskrivelsen er meget mangelfuld og svær at forstå. Den er teknisk og uklar, især for lægmænd. Vigtige oplysninger mangler, så det er svært at vurdere projektet som helhed.
  2. Beskrivelsen er ikke tydelig og mangler centrale oplysninger. Der er væsentlige tvivlsspørgsmål i vurderingen, og ansøger forholder sig ikke tydeligt til bedømmelseskriterierne.
  3. Beskrivelsen adresserer centrale punkter, men der udestår vigtige detaljer for en dækkende beskrivelse. Der er tvivlsspørgsmål i vurderingen om dele af projektet.
  4. Beskrivelsen er overordnet klar, men ikke fuldt dækkende. Der er få mangler og enkelte uklarheder, men fremstår generelt forståeligt.
  5. Beskrivelsen er klar, grundig og nem at forstå. Alle nødvendige oplysninger er med, og der er ingen tvivlsspørgsmål. 

Støtteberettede ansøgningerne skal opnå en samlet score på minimum 6, for at komme i betragtning til at modtage en bevilling. 

Hvis Uddannelses- og Forskningsstyrelsen modtager så mange ansøgninger, at de ansøgte beløb tilsammen overstiger puljens størrelse, vil der blive tildelt tilskud til de ansøgninger, som vurderes at opfylde kriterierne bedst.

I særlige tilfælde, hvor et større antal ansøgninger får samme score og der ikke er midler til alle ansøgninger med denne score, kan styrelsen benytte følgende underkriterier i prioriteret rækkefølge til at foretage en rangering: 

1.    Ansøger er koordinator 
2.    Ansøger er enkeltansøger
3.    Ansøger er partner 

Vurderingskriterierne er grundlaget for styrelsens vurdering af ansøgningerne og afgørelse om tildeling af tilskud. Der er konkurrence mellem ansøgningerne, og det er derfor ikke givet, at en ansøgning opnår EUopSTART-bevilling, selvom alle kriterier er opfyldt.

2.3. Link til ansøgningsblanketten

Vi opfordrer ansøger til at bruge den elektroniske ansøgningsblanket til EUopSTART. Ansøgningsblanketten finder du på E-grant. 

*) Find Landbrugs-de minimis-forordningen på Europa-Kommissionens hjemmeside:

**) Find fiskeri- og akvakultur-de minimis-forordningen på Europa-Kommissionens hjemmeside:

Spørgsmål til din bevilling?

Kontakt Bevillingsenheden
Hverdag: 09.00-12.00
T. +45 33 92 92 00
E-mail: bevilling@ufm.dk

Tekniske spørgsmål til e-grant?

Kontakt E-grant support
Hverdag: 09.00-12.00
T. +45 33 92 91 90
E-mail: support.e-grant@ufm.dk